Skip to content

יישוב פקודי שבט הלוי

May 23, 2017

ברכת משה ללוי: הָאֹמֵר לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ לֹא רְאִיתִיו וְאֶת אֶחָיו לֹא הִכִּיר וְאֶת בָּנָו לֹא יָדָע כִּי שָׁמְרוּ אִמְרָתֶךָ וּבְרִיתְךָ יִנְצֹרוּ והביא רש׳׳י מדברי המדרש, כשחטאו בעגל ואמרתי מי לה’ אלי, נאספו אלי כל בני לוי וצויתים להרוג את אבי אמו והוא מישראל, או את אחיו מאמו, או את בן בתו, וכן עשו. והמשיך מרע׳׳ה ברך ה׳ חילו וכו׳ מחץ מתנים קמיו וכו׳ וראינו שלמרות שבני לוי עבדו את עבודת המקדש ולא יצאו חלוצים בכיבוש הארץ, מכל מקום בני לוי היו הלוחמים הכי עזים בישראל, כלוי אבותם, ועל הלויים והכהנים לא להילחם במלחמות גשמיות אלא לצאת לעזרת ה׳ בגבורים, מתי שנאספים שונאיו נגד התורה והמצוות אותות הברית בין הקב׳׳ה לעמו.

ויש לומר שמספר הלויים היה קטן מכל השבטים בגלל שהרבה מהלויים עזבו את העם כי שמעו שהם לא יקבלו אחוזת נחלה בארץ כנען, ואפילו לא יֻתָּר להם לנסות להלחם כדי לקבל חלק יותר מעריהם המצוצמות. ולזה יש הוכחות מהפסוקים ודברי המפרשים.

וכתב הנצי׳׳ב לפסוק המקדים את הפקודים בפר׳ פנחס וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה וְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן, אֹתָם–בְּעַרְבֹת מוֹאָב:  עַל-יַרְדֵּן יְרֵחוֹ, לֵאמֹר, מלשון הנהגה. שהיו מפוזרים בערי עבר הירדן. ורק המחנה ואהל מועד היה במקום אחד. וכאשר נצטוו להמנות. הכריז משה ואלעזר שכל מי מבן עשרים שנה יבא

למקום המיועד. ונדברו כולם לערבות מואב. עכ׳׳ל. וזה בעקבות כיבוש ארץ סיחון ועוג, וַיַּכֵּהוּ יִשְׂרָאֵל, לְפִי-חָרֶב; וַיִּירַשׁ אֶת-אַרְצוֹ מֵאַרְנֹן, עַד-יַבֹּק עַד-בְּנֵי עַמּוֹן–כִּי עַז, גְּבוּל בְּנֵי עַמּוֹן.  וַיִּקַּח, יִשְׂרָאֵל, אֵת כָּל-הֶעָרִים, הָאֵלֶּה; וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּכָל-עָרֵי הָאֱמֹרִי, בְּחֶשְׁבּוֹן וּבְכָל-בְּנֹתֶיהָ. וכו׳ וַיֵּשֶׁב, יִשְׂרָאֵל, בְּאֶרֶץ, הָאֱמֹרִי. המורם מהם, שכל פקודי השבטים אם רב אם מעט, ייתלו על ביאתם למפקד, ולא בכדִי שהשבטים הגדולים כמו יוסף ויהודה הם גם היו השבטים המובילים, והנה מרגל שבט יהודה, כלב בן יפונה, לא הלך בעצת הרשעים ונהיה לנשיא שבטו לפני הכניסה לארץ, ומרגל שבט אפרים, יהושע, גם התנגד לשאר המרגלים ונהיה לראש העם כולו. ולעומת זאת שבטי ראובן גד ושמעון בכל ספר במדבר ובדברי חז׳׳ל קנאו במנהיגים והצטרפו למרדים עד שבסוף ראינו שבני שמעון, שגם  הם לא היו אמורים לקבל נחלה אמיתית, נהיו כ׳׳ד אלפים למרות היותם נ׳׳ט אל׳ בתחילת המסעות, וקשה להתייחס ירידתם לכל כ׳׳ד האלפים שנפלו על דבר פעור, חדא דמשמע מכל השבטים נפלו, ותרי שלפחות יהיו בני שמעון כמ׳ אלפים בערך. וגם שבטי ראובן וגד בקשו לא להכנס לארץ. ופירוש הנצי׳׳ב מתיר עוד ספקות רבות בספרנו.

ובקשר ללויים, איתא בפרשת במדבר פעמיים וְהַלְוִיִּם, לְמַטֵּה אֲבֹתָם–לֹא הָתְפָּקְדוּ, בְּתוֹכָם. והראה האבע׳׳ז שהמלה הָתפָקדו היא מורכבת, נכתבת בבנין התפעל ומנוקדת בבנין הָפעל, ואלו בבנין התפעל תנוקד הִתְפַּקְּדוּ ובבנין הפעל תנוקד הֻפְקְדוּ. ובנעוריי בגלות ארה׳׳ב ל׳׳ע בהגיה האשכנזית-אמריקאית קראוה הוֹס-פוֹק-דוּ ״hus-puk-DOO״, שאינה נשמעת כמלה עברית בכלל וצ׳׳ע. ופירוש הספורנו שם: לא הֻפְקְדוּ עַל יְדֵי הַפּוקְדִים וְלא הִתְפַּקְּדוּ מֵעַצְמָם, שֶׁלּא הֵכִינוּ עַצְמָם כִּשְׁאָר הָעָם לְהִקָּהֵל וּלְהִתְיַחֵס. וְזֶה הָיָה קדֶם שֶׁיּאמַר הָאֵ-ל יִתְבָּרַךְ לְמשֶׁה: “אַךְ אֶת מַטֵּה לֵוִי לא תִפְקד”. כִּי אָמְנָם הִמְתִּינוּ לִרְאות מַה יְּצַוֶּה ה’ לָהֶם, מֵאַחַר שֶׁלּא הִזְכִּיר שֵׁבֶט לֵוִי עִם שְׁאַר הַשְּׁבָטִים בְּאָמְרו “וְאִתְּכֶם יִהְיוּ אִישׁ אִישׁ לַמַּטֶּה”. ונראה שלא רק שהלויים לא נפקדו (בבנין נפעל) אלא מכמה סיבות לא שָֹמו עצמם במצב הנכון כדי לההצטרף לכל העניין.

במפקד השני אנחנו גם רואים שהם לא הָתפקדו: וַיִּהְיוּ פְקֻדֵיהֶם, שְׁלֹשָׁה וְעֶשְׂרִים אֶלֶף–כָּל-זָכָר, מִבֶּן-חֹדֶשׁ וָמָעְלָה:  כִּי לֹא הָתְפָּקְדוּ, בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, כִּי לֹא-נִתַּן לָהֶם נַחֲלָה, בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. ומפורש כאן השתשלות הדבר בסוף המסעות. השבט שלהם היה אפילו יותר קטן משמעון בגלל שהם לא באו מעצמם למפקד בגלל שהם לא היו אמורים לקבל נחלה. במפקד הראשון הם לא באו משום השיבוש וחידוש מעמדם, ולבסוף לא באו כי לא רצו. 

Advertisements

From → parasha, עברית

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: