Skip to content

יעלה ויבא בראש חודש ובמועדים

February 14, 2018

תקנו חז”ל שבחול המועד ור”ח אומרים תפלת יעלה ויבא בברכת העבודה-רצה, ויש לשאול למה דווקא בברכה זו ולא בברכה אחרת, ואפילו בהנחה שיש לאמרה בעבודה, למה לא לנסח אותה כשייכת בפרט למעין המאורע, ושוב, מה עניין כל המילים הנרדפות לזכירה, ייראה יירצה יישמע ייפקד ייזכר, וכו’, וכל הזכרונות, זכרוננו פקדוננו, זכרונות ירושלים משיח עם ישראל וכו’, והוה אמינא שבמועד נאמר נוסח המתמצת את תפלת המועד, “והשיאנו ה’ אלקינו את ברכת מועדיך לחיים ולשלום לשמחה ולשלום כאשר רצית ואמרת לברכנו, ושמחנו ביום חג הפלוני הזה, והעלנו לציון עירך ולירושלים משכן שמך, ושם נעלה ונראה לפניך בשלש פעמי רגלינו ונעבוד לפניך כימי עולם וכשנים קדמוניות, ותחזינה עינינו וכו’,” ובר”ח נאמר “אוא”א חדש עלינו את החודש הזה לטובה ולברכה לששון ולשמחה, וכו’, ויהי החודש הזה סוף לגלותנו ותחילה לגאולתנו. מזבח חדש בציון תכין, ובעבודת בית המקדש נשמח כולנו, ותחזינה עינינו וכו’.”

וי”ל שסמכו חז”ל על מטבע הכתוב, במיוחד פסוק וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם, ותקעתם בחצצרות על עולתיכם (ובספרי – קרבנות ציבור) ועל זבחי שלמיכם, והיו לכם לזכרון לפני אלקיכם וכו’. והנה בפסוק הזה יש עניין תגבור התפלה במועדים וחודשים, וכן הקשר לעבודת הקרבנות, וכן מטרת הזכרון, וראו חז”ל להוסיף התפלה על הזכרון בימים אלו כשמתפללים על השבת עבודת המקדש למקומה.

Advertisements

From → original, עברית

2 Comments
  1. Where did Chazal enact to use Yaaleh veYavo specifically?

Trackbacks & Pingbacks

  1. יעלה ויבוא מן התורה מנין - Hyehudi.org

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: